IGP הכרות עם ספורט

היסטוריה של הספורט-
בשנת 1800 המאוחרות כלבי הרעיה היו בע”ח חצי פראיים אשר העבירו את מרבית חייהם בשטחי הרעייה ושמירה על עדרים.
לכלבי רעייה טובים הייתה דרישה גבוהה, כך שחקלאים ומגדלים כיוונו מטרה לייצר כלב רעייה לאומי. הדברים התקדמו לאט עד לשנת 1889, אדם בשם מקס וון סטפניץ היה בתערוכת כלבים וראה כלב אשר הרשים אותו כל כך שהוא רכש אותו והחל להרביע את כלב הרעייה המושלם. שמו של הכלב היה הקטור לינקר סיין, בהמשך שמו שונה להורנד וון גרפרט.
הוא היה כלב עובד עם אינסטינקט רעייה חזק ואופי חסר פחד,
הורנד היה הרועה גרמני הרשום הראשון והצטרף למסע ומפעל חייו של מקס.
מסע זה מטרתו לפתח ולייצר כלב בעל יצרים חזקים לעבודת אינטליגנציה וסיבולת גבוהה. פיתוח ה IGP מוכר כיום בשמו המקורי שוצהאונד.
השוצהאונד התחיל בתחילת 1900 כמבחן עבודה לרועים גרמנים, היוצר והאב של הגזע מקס ייסד את המועדון לרועה גרמני (s.v Verein fur Deutsche Schaferhunde) דרך המועדון מקס כתב את תקן הגזע עם דגשים שהם לא על צורת הכלבים אלה על יכולות העבודה של הכלבים. במהלך הזמן הפופולריות של הגזע עלתה וכך מאבקו של מקס לשמור על הטיפוס האמיתי של הגזע.
ב 1901 התאכזב מקס מעלייתו של הרועה גרמני בתערוכות והירידה ככלב רעייה בחוות, מקס החל לבצע מבחני רעייה ע”מ לשמור על אופי העבודה של הכלב, המבחנים היו הצלחה עצומה והיוו את אבן היסוד לשוצהאונד התחרותי המוכר כיום.
שוצהאונד IGP הספורט
תרגום המילה שוצהאונד היא כלב הגנה, מועדון ה s.v פיתח את הספורט ע”מ לבחון יכולות מנטליות ופיזיות של הרועה הגרמני. מטרת העל של הספורט היא לפתח ולהעריך יכולות עבודה כדרך לשפר ולשמר קו דם נכון. כלבי הספורט עוברים צילומי אגן ומרפקים וגורים הנולדים מקווי דם אלה יהיו בסבירות גבוהה בעלי טמפרמנט יציב, אינטליגנטיים, חזקים ובעלי סיבולת.
שלב ראשון מבחן bh כלב ליווי-
לפני שכל כלב יכול להיכנס לספורט עליו לעבור מבחן כלב ליווי, ניתן לגשת למבחן מגיל 13 חודשים, למבחן זה שני חלקים a,b .
חלק ראשון מובנה ממשמעת עם וללא רצועה, הליכה ברגלי ופקודות.
החלק השני מובנה ממבחן התנהגות ובודק את יציבותו המנטלית של הכלב.
**תואר IGP**
הכלב חייב להיות בגיל מינימלי של 18 חודשים לאחר שעבר בהצלחה מבחן bh.
המבחן מורכב משלושה חלקים: גישוש, משמעת והגנה. ע”מ לקבל את התואר על הנוהג והכלב לעבור את כל שלושת החלקים, לכל חלק ישנה מערכת ניקוד עם מקסימום 100 נק’.
כל כלב ונוהג צריכים להשיג ניקוד מינימלי- גישוש-70, משמעת-70, הגנה-80 כדי לקבל את התואר. ישנן שלוש רמות של תארים : IGP1 ,IGP2 ,IGP3. כאשר לכל תואר ישנה רמת קושי עולה ודרישה ליותר דיוק והופעה משכנעת של הכלב והנוהג.

גישוש A
שלב הגישוש בודק את היכולות המנטליות ויכולות הגישוש של הכלב, האורך והקושי של המסלול תלויים ברמת המבחן אליו ניגשים.
ב IGP1 העקבה המונחת היא של הנוהג וב- IGP2 ,IGP3 מונחת עקבה זרה.
המסלולים מונחים על שטח אדמה חרוש/עשב וכוללים קו ישר ופניות של 90 מעלות.
במהלך המסלול מונחים חפצים אותם הכלב נדרש לסמן ומשך ההשהייה משתנה ע”פ רמת המבחן. במסלול הנוהג הולך עם רצועת 10מ’ כאשר הוא נמצא בקצה הרצועה ואסור לנוהג להשתמש בלחץ כלשהו או שימוש בכח.

משמעת B
שלב זה מורכב מתרגילי רגלי ללא רצועה, הכלב צריך להפגין מיקום מושלם, הליכה טבעית ושמחה תוך כדי פניות לאחור, שינויי קצב, פניות ימינה/ שמאלה, הליכה בקבוצת 4 אנשים ופקודות בהליכה/ריצה (שב,ארצה,עמוד), הבאת מקל במשקל משתנה ע”פ רמת המבחן במישור, מעל מקפצה ומשלוש, פקודה קדימה עם הורדה לארצה לאחר ריצה של כ 50 צעדים ותרגיל ארצה ארוך כאשר כלב נוסף נבחן.

הגנה C
שלב זה בוחן את האומץ של הכלב, הכח הפיזי, הזריזות והעמידה בלחצים, כמו כן שלב זה בוחן את יכולת הנוהג לשלוט בכלב.
הכלב נדרש לסרוק מחסות ומוצא את האובייקט (מחזיק השרוול), ברגע שהכלב מוצא את האובייקט הוא צריך לנבוח מבלי לנשוך אותו בצורה מיידית ועקבית, בסימן מהשופט- הנוהג נעמד מאחורי הכלב וקורא לו לרגלי, הנוהג מורה לאובייקט לצאת מן המחסה, האובייקט יוצא ונעמד במרחק 10 צעדים מהמחסה במקום המסומן מראש, הנוהג הולך ברגלי, משכיב את הכלב וחוזר לעמוד במחסה ללא הכלב.
לאחר מכן, האובייקט בורח והכלב צריך לעצור את בריחתו ולתפוס את השרוול שעל זרועו במהירות ונחישות.
כשהאובייקט נעצר, הנוהג נותן לכלב פקודת עזיבה, הכלב נדרש לעזוב את השרוול ולשמור על האובייקט עד לתקיפת האובייקט את הכלב.
בנשיכה החוזרת מופעל לחץ על הכלב, הכלב צריך לנשוך נשיכה מלאה חזקה ויציבה, בתום הלחץ האובייקט נדרש לעמוד ומתבצעת פקודת עזיבה, בשלב זה הנוהג ניגש אל הכלב, מושיב אותו לידו ומבקש מהאובייקט לפסוע לאחור ל”תרגיל הליווי מאחור”.
בתרגיל זה הנוהג צריך ללכת כאשר הכלב במיקום של רגלי ומפוקס באובייקט במרחק של 8 צעדים. כשהאובייקט מסתובב ותוקף את הכלב על הכלב לצאת במהירות ונחישות ולמנוע את ההתקפה, האובייקט שם לחץ על הכלב וברגע שנעצר מתבצעת עזיבת השרוול בפקודה,
הנוהג ניגש לכלב ומבצע ליווי לשופט.
בתום הליווי הנוהג הולך עם הכלב לתחילת המגרש לתרגיל ה”שליחה מרחוק”, בתרגיל זה האובייקט יוצא מן המחסה המרוחק ורץ במרכז המגרש לכיוון הכלב עם איום קולי ופיזי, בסימן של השופט הנוהג שולח את הכלב ועל הכלב נדרש להגיע במהירות לאובייקט ולעצור אותו בהחלטיות ובעוצמה.
האובייקט מפעיל לחץ על הכלב, מתבצעת עזיבה ונשיכה חוזרת עם לחץ, בתום הלחץ עזיבה ושוב ליווי לשופט.
#לסיכום
ספורט זה נהנה ממיליוני אנשים המשתתפים ומתחרים ברמות שונות במועדונים בכל העולם, הרבה אנשים נכנסים לספורט ע”מ לחוות ניסיון, הזדמנות לאמן את כלבם ברמה גבוהה, לקבל הכרה ביכולתם כנוהגים ויכולת כלביהם להופיע ולהפגין את כישוריהם.
ספורט זה הוא מזמן אינו רק לרועים גרמנים, גם גזעים אחרים כמו מלינואה, רוטווילר, דוברמן, שנאוצר וכד’… הינם גזעים פעילים ברחבי העולם, אך עדיין הרועה גרמני נשאר בולט בספורט בזכות המורשת הארוכה של הגזע בספורט.
קשר העבודה בין הנוהג לכלב מהווה השתקפות יפהפייה של קשר מיוחד בין האדם לכלב.
כלב ה- IGP הינו כלב מאוזן ואינו מסוכן או תוקפן כלל, הוא יכול להיות כלב תחרויות וכלב משפחה נהדר.
במידה ואתם מעוניינים להשתלב בספורט יש כיום בארץ מספר מועדונים פעילים באזורים שונים דרום מרכז וצפון, ספורט זה יבנה קשר נפלא לך ולכלבך, זהו ספורט ממכר המקנה משמעת עצמית גבוהה עם תענוג גדול.
אסיים בציטוט של אב הרועים גרמנים:
“כל האיכויות המופלאות של אופי כלב רועים טוב יבואו לידי ביטוי ויצאו לאור כאשר הוא יהיה עם אותם בעלים לזמן ארוך מגורות, כאשר הוא חלק מן הבית והמשפחה וחולק את רגעי הצער השמחה את חובתם ועבודתם” (מקס וון סטפניץ )

פייסבק
ווטסאפ
דואר אלקטרוני
0
    0
    העגלה שלך
    העגלה ריקה
    דילוג לתוכן